Projetky

Salsa Cutthroat je závoďák na dlouhé distance. Dlouhé tady ovšem neznamená maraton na 100 Km. Dlouhé distance znamená závody či přejezdy transkontinentálního ražení. Prostě vícedenní bikepackingové akce bez zabezpečení.

 

Cutthroat je závodní evoluce dnes už legendárního modelu Fargo. Ocel vystřídal karbon - rám i vidlice. Pružnosti zadní stavby a s ní spojeným komfortem pro jezdce je docíleno pomocí systému Class 5 VRS, kdy horní vzpěry zadní stavby jsou vertikálně poddajné a umožňují zadní stavbě pružit, zatímco spodní vzpěry zabezpečují tuhost při šlapání.

 

Nečekejte upínací body na nosiče, Cutthroat počítá jen s beznosičovými brašnami. Samozřejmostí je velké množství upínacích bodů pro košíky na bidony - čtyři na rámu a dva na vidlici. Malým, ale o to hezčím detailem je příprava na vnitřní vedení kabelu nábojového dynama v přední karbonové vidlici. Tohle řešení využívá několikanásobný vítěz Divide Jay Petervary.

 

Když se podíváte na tento konkrétní kousek s pohonem SRAM Force 1x11 minimalismus z něj doslova dýchá. Minimum dílů minimální nároky na údržbu, minimální váha. Váha je opravdu hodně nízká - v naší dílně jsme mu naměřili 9,5 Kg bez pedálů.

 

Tohle kolo vzniklo na trati Great Divide a s hrdostí se k tomu hlásí. Na spodní rámové trubce tak najdete vyobrazenou trať tohoto 4418 km dlouhého závodu z Banff v Kanadě do Antelope Wells v Novém Mexiku. Tenhle konkrétní kousek ve velikosti medium už má svého majitele. Je to první a na dlouho asi i poslední Cutthroat v Čechách. Zájem o tento model je totiž veliký a rámů je jen limitované množství. Každopádně byla radost tenhle stroj stavět a těšíme se na další.

 

Borealis Flume

21.února

Flume je vstupenka do rodiny Borealis. Základní model značky. I když slovo základní je tady nutné brát hodně s rezervou. U většiny značek by tohle kolo bylo jasný top model. Tohle kolo jednoduše nabízí vynikající geometrii a komponenty za lákavou cenu.

 

Flume je postaven na rámu ze slitiny Al řady 6000 doplněný o celokarbonovou vidlici Borealis. Horní rámová trubka je výrazně prohnutá, to usnadňuje především fungování s kolem na sněhu, kde se počítá, že po sesednutí se trochu proboříte, tím pádem je potřeba nižší kolo. Precizně je pojato i vedení lanek a hadic, počítá se s teleskopickou sedlovkou. Rám ve velikosti L disponuje místem pro tři košíky na bidony. Borealis nezapomíá ani na ochranu rámu v exponovaných místech pod řetězem a v místě třetího košíku na bidon - na dodělej doma se tady nehraje.

 

Co ostatní komponenty? Představec a krásné kliky race face turbine doplňují řidítka se sedlovkou truvativ v karbonové variantě. Sada SRAM GX 1x11. Zapletená kola DT Swiss jsou podle nás momentálně nejlepší nekarbonová fatbike kola na trhu. Nekompromisní je obutí od 45nrth - Flowbeist a Dunderbeist jsou specifické gumy pro trailové ježdění v zimně i v létě o šíři 4,6".

 

V téhle specifikaci a velikosti L váží tahle bestie velmi slušných 13 Kg. Nasnadě je konverze na bezduš, která ubere další gramy. Pro koho je 4,6" moc a je spíš gramař nabízí se obout gumy 45nrth Vanhelga o šíři 4".

 

Tenhle článek má i happy end. Tuhle konkrétní rámovku se nám podařilo koupit před zdražením. Cena tohohle konkrétního kousku je tak velmi zajímavá. Kdo máte zájem pište, nebo volejte.

 

Salsa Bucksaw

14.listopadu

Bucksaw je jako Jeep Wrangler se zvýšeným podvozkem, na který obujete obrovské terénní gumy od BF Goodrich. Má to ještě smysl?

 

Když Salsa přišla s modelem Bucksaw, byla to pecka. První celoodpružený fatbike! Hned nám bylo jasné, že tohle chceme postavit. Štěstí tomu chtělo, že se našel člověk, který po přesně takovém stroji toužil.

 

S konstrukcí rámu Salse opět pomáhal Dave Weagle, takže Bucksaw využívá systém odpružení Split Pivot stejně jako modely Spearfish a Horsethief. 100mm zdvihu nad oběma koly o průměru 26" obutých do plášťů o šíři 4" dává tušit, že tohle kolo zvládne opravdu hodně. Přední rámový trojúhelník je z hliníku řady 6066, stejně tak dolní vzpěry zadní stavby. Oproti tomu horní vzpěry jsou z karbonu, kvůli tuhosti a váze. Celá zadní stavba je na průmyslech.

 

Osazení jsme volili s ohledem na životnost a nízkou hmotnost. Vidlice RockShox Bluto se 100mm zdvihu, teleskopická sedlovka od stejného výrobce. Hlavovka Cane Creek série 110. Pak už přišla řada na gramaření - sada SRAM XX1, tu jsme doplnili o lehoučké kliky německé malosériovky B.O.R. Germany. Představec je hliníkový s titanovými šrouby také od B.O.R. Řidítka karbonová Salsa s gripy ESI chunky. U sedla opět gramařina WTB high tail carbon.

 

Kola jsou vypletena na nábojích Salsa, výpletu Dt Swiss a lehoučkých ráfcích Surly Marge lite s vnější šíří 65mm. Obutí dodali specialisté na zimní cyklistiku z 45nrth, konkrétně model Dillinger 4.

 

Teď zpátky na začátek. Má to smysl? Je to stejné jako s tím Jeepem. Tohle kolo dává smysl v těžkém terénu - v zimě i v létě cestou necestou. Navíc dokáže vykouzlit obrovský úsměv a to jak u jezdce, tak lidí, které potkáváte.

 

Borealis Echo

20.září

LEHKONOHÝ MONSTER TRUCK

 

Značka Borealis není v našich luzích a hájích moc známá, dokonce ani v západní Evropě na jejich stroje moc často nenarazíte. Jsou to Amíci a o dění na druhé straně Atlantiku se moc nezajímají.

 

Borealis se spacializuje pouze a jen na fatbike a plus size kola (27,5+ a 29+). Značka vznikla s nástupem fatbike v USA a hned se stala pojmem. Od začátku se zaměřila na high end. O jejich pozici na trhu svědčí i název jejich webové stránky - www.fatbike.com

 

Zpět k našemu stroji. Rám i vidlice Echo jsou vyrobeny jak jinak než z karbonu a pojmou kola 26x5", 27,5x3" a jako jedni z mála i 29x3". Jedná se tedy o velmi univerzální sestavu. Váha rámu ve velikosti M je 1370 gramů, vidlice s neseříznutým krkem váží 610 gramů. Bowdeny řazení i hadice brzdy jsou vedeny vnitřkem rámu, počítá se i s teleskopickou sedlovkou (průměr 31,6mm). Vidlice počítá s šířkou náboje 150mm rám pak 197mm - oboje pevné osy. Rám je připraven na montáž tří košíků na lahev. Třešničkou na dortu jsou pak detaily jako vyměnitelný závit pevné osy na rámu, nebo ochrana spodní rámové trubky a zadní stavby.

 

Tenhle konkrétní kousek byl stavěn jako nekompromisní zimní stroj. Jednoduchý, lehký, obutý na pořádných pláštích. Pláště Maxxis Colossus patří k tomu největšímu, co lze dnes sehnat. Díky nim se z kola stane doslova tank a prostupnost zasněženou krajinou je opravdu dechberoucí. Na druhou stranu přidají pěkných pár gramů navíc. Výrobcem deklarovaná váha je 1500g kus, my jsme navážili dokonce 1600g. Řazení je v režii sady Sram GX 1x11, komponenty dodal Race Face. Kola jsou zapletena na nábách Borealis - ráfky hliníkové opět od Borealis. Gripy a sedlo Ergon.

 

Salsa Fargo X7

25.srpna

Další Fargo, které vyjelo z naší Garáže.

 

Základem této stavby je ocelový rám Salsa Fargo ve velikosti L doplněný o ocelovou vidlici Salsa Firestarter. Řidítka Woodchipper jsou samozřejmostí. Když Salsa připravovala rám Fargo celá konstrukce vycházela právě z řidítek Woodchipper. Řidítka jsou hodně vysoko a rám je celkově krátký, aby i při úchopu na pákách seděl jezdec na kole vzpřímeně.

 

Osazení kola vychází do jisté míry ze sériového modelu X7 - osazení je tedy v režii SRAM X7 doplněné o dualy Apex. Brzdy Avid BB7 jsou sázkou na jistotu. Za zmíňku určitě stojí kompletní kola v režii DT Swiss - odolné ráfky DT545d zapletené na nábojích DT350. Třešničkou na dortu je kaučukové sedlo Brooks Cambium C17 a gelová omotávka s papričkami Salsa.

 

Salsa Marrakesh Dropbar

2.srpna

Zadání: Jednoduché a spolehlivé kolo na dojíždění do práce cestou, ne cestou do 40tis. kaček.

 

Výsledek: ocelák Salsa Marrakesh Dropbar s pohonem Shimano Deore 3 x 9, řazením Microshift od Sun Race, hlavovkou a pákami Cane Creek, ráfky DT Swiss, sedlem Brooks B17, obutá na Schwalbe Marathon Mondial.

 

Splněno!

 

Surly Karate Monkey

26.července

Karate Monkey byl jedním z průkopníků velkých obručí - v době kdy většina z nás sedlala šestadvacítky působilo tohle kolo jako zjevení. Navíc v době hliníkovo-karbonové spoléhalo Karate Money na ocel.

 

Náš Karate Monkey v bronzovém laku se zvýrazněnými svary a černou grafikou s pevnou ocelovou vidlicí Surly ve stejné designu byl od začátku myšlený jako trail bike. Hodně jednoduchý trail bike, ale neberte jako něco negatiního, právě naopak. Jde tu o čistý design, bezůdržbovost, nadčsovost. Tohle kolo Vás za rok nepřestane bavit, ani Vám morálně nezestárne.

 

Rámy od Surly nejsou žádné superlight, jelikož jsme nechtěli postavit uplné těžítko volba padla na komponenty Race Face Next SL - řidítka, představec, sedlovka. Sedlo pak lehoučké WTB Silverado Ti. O řazení a zastavení se stará kompletní sada Shimano XT 1 x 11.

 

Za zmíňku určitě stojí zapletená kola. Ty jsou u tohoto stroje alfou a omegou pohodlí a jistoty v terénu. Na nábách DT Swiss 350 jsou napleteny ráfky ZTR Flow EX s vnější šíří 29 mm, na nich pak obuty pláště Maxxis Ardent 2,4" obuté jako bezduš. Díky šířce ráfku pláště krásně sedí a mají pekný tvar. Výplet jsme pojali lehce pankáčsky - černé náby, niple i ráfky s šedo hnědým detailem jsou doplněné o stříbrné dráty Dt Swiss. Třešničkou na dortu jsou zelené rechloupínáky Salsa.

 

Jen tak pro doplnění - kolo je ve velikosti L, vše nastavené pro jezdce s výškou 185 cm.

 

Salsa Deadwood 29+

23.června

Když Salsa přišla s modelem Deadwood, naše první reakce byla, že je to Fargo na steroidech. Prostě vezmete léty a kilometry ošlehaný cesťák a přidáte mu svaly - v tomto případě pořádná kola. Salsa to přirovnává k situaci, když si na svůj Jeep pořídíte lift kit a pořádné obutí.

 

Konstrukcí tedy Deadwood vychází z modelu Fargo - ocelák s karbonovou vidlicí, montáž na tři košíky, montážní body na vidlici, výměnné patky. Světlost rámu i vidlice je optimalizována pro kola 29+ tedy 29x3". U této stavby jsme použili ráfky Surly Rabbit Hole 29+ s vnější šíří 50mm.

 

Pohod dodal SRAM konkrétně Sadu GX doplněnou o páky Apex. Komponentový mix - představec a sedlovka Thomson, hlavovka Cane Creek, sedlo Brooks B17, obutí Surly Knard 3", omotávka ESI.

 

Salsa Pony Rustler 27,5+

27.května

Trail bike pro náročné - cestou necestou pohodlně.

 

Základem je rám Salsa Pony Rustler carbon v barvě khaki s tlumičem Monarch RT3 - zdvih 120mm, doplněný o vidlici Pike RCT3 Boost 130mm. Vidlice i rám jsou připraveny na kola 27,5+ nebo 29". Díky tomu je kolo velmi univerzální.

 

My jsme napletly náboje DT Swiss 350 Boost na ráfky ZTR Hugo o šíři 52mm a obuly pneu WTB Bridger 3". Kola samotná celé sestavě nějaké to deko přidají, ale zase vám nadělí tunu přilnavosti a nečekané pohodlí. Nemluvě o tom, že defekt vás jen tak nepotká. Řešením je naplést druhá - lehká kola 29". Pak máte doma jedno kolo na celý rok.

 

Salsa Vaya Ti

15.září

Cestovní křižník a commuter pro náročné. První a nejspíš i poslední kousek v Evropě.

 

Vždycky když Salsa udělá nějakého kola jen omezenou sérii je to boj. Boj o to, aby jsme něco urvali i pro nás. Stejné to bylo s touto titanovou Vaya. Všechna kola na sezónu 2016 byla rozebrána hned po představení modelu v létě 2015. Naštěstí bajker, co po tomto stroji toužil byl dlouhán a největší vyráběnou velikost 59 se podařilo sehnat.

 

Základem kola je rám z trubek Ti 3/2.5 se zabroušenými svary. Ten je připraven na montáž nosičů i blatníků. S baltníky rám pojme obutí až do šíře 42mm, bez baltníků dokonce 47mm. Vidlice je z karbonu s pevnu osou 15 x 100mm.

 

Za povšimnutí jistě stojí i titanová zahnutá sedlovka z dílny Salsa, extra široké ráfky HED Belgium+ a na nich obuté pláště Surly Knard 700 x 42mm.

 

Salsa Colossal

10.srpna

SILNIČKA NA CESTY I NECESTY

 

Kdo zná okresky v Jizerkách a Krkonoších miluje je. Krásná příroda, ticho, klid. Jenže ty nejhezčí jsou silnice 2. a 3. třídy z čehož plyne, že na jejich údržbu moc peněz nezbývá. jejich povrch podle toho vypadá - díry, štěrk, záplaty. Jenže nejezděte tam, když je tam tak krásně.

 

Přesně z tohohle důvodu vznikla silnička na rámu Salsa Colossal. Rám je z ocelových trubek a na materiálu se rozhodně nešetřilo. Je tuhý, pohodlný a v téhle šedé barvě prostě cool. Na notu pohodlí hraje i celokarbonová vidlice ENVE Road Disc, zahnutá sedlovka Thomson o průměru 27,2mm, sedlo Selle Italia Flite 1990 a hlavně galusky Challenge Paris-Roubaix v šíři 27mm. O bezproblémové řazení se stará mechanická sada Shimano Ultegra, o brzdění mechanické kotoučovky Avid. Tohle kolo rozhodně není žádný lenoch k čemuž hodně pomáhají zapletená kola Rocket Wheels od Festky.

 

Surly Ogre Rohloff

9.června

Na začátku byla touha po jednoduchém a velmi spolehlivém kole pro přejezd Jižní Ameriky, na konci stál ocelák Surly Ogre s Rohloffem a expedičními řidítky Jones H-bar.

 

Základem je pevný a velmi bytelný rám Surly Ogre z oceli 4130 doplněný o pevnou vidlici Surly z téhož materiálu. Vše je postaveno pro 29" kola s možností nasazení až 2,5" obutí. Rám i vidlice počítá s montáží expedičních nosičů a 3 košíků na láhev(+2 další případně na vidlici). Horizontální patky jsou připravené k montáži náboje Rohloff.

 

Při volbě dalších komponentů byla na prvním místě vždy životnost a spolehlivost. Hlavové složení Cane Creek 40, představec a sedlovka Thomson, objímka sedlovka a rychloupínáky Salsa.

 

Výplety od DT Swiss byly také sázkou na jistotu - nezeslabované dráty, mosazné niple, ráfky DT 545 určené pro cestovní kola a elektrokola. Obutí Schwalbe Marathon je vhodné spíše pro zpevněné povrchy zato se jedná o jedny z nejodolnějších plášťů na trhu. Jde hlavně o vysoký nájezd kilometrů na jednom plášti a odolnost vůdči defektům.

 

Pohon je v režiji vícerychlostní zadní náby Rohloff. Ta je pověstná svou velkou spolehlivostí a nutností minimální údržby(pouze výměna oleje po jednom roce nebo ujetí 5000Km). Do party jí asistují kliky Shimano SLX s převodníky Gebhardt a devítirychlostním řetězem Campagnolo.

 

Ačkoli je rám připravený na ráfkové brzdy i kotouče, volba padla na kotoučovky. Mechanika Avid BB7 se 160mm kotoučem vzadu a 180mm vpředu zvládá svou práci s přehledem, navíc jde o konstrukčně velmi jednoduché a spolehlivé brzdy.

 

O pohodlí jezdce se stará kožené sedlo Brooks a cestovní řidítka Jones H-bar. Ty vypadají velmi nezvykle ovšem fungují na výbornou. Nabízí velké množství úchopů a tím tak jezdci na dlouhých trasách dávají možnost měnit polohu rukou. Ergonomie úchopu řidítek je mnohem lepší než u klasiky a záda i ruce tak tolik netrpí.

 

Salsa Fargo

19.března

Fargo je pro většinu lidí hodně divný kolo. Není to kroska, není to závodní horák, navíc na 29" kolech, tak co to vlastně je? Přiznám se, že když jsem před pár lety poprvé projížděl nabídku Salsa měl jsem stejné pocity. Po pár letech se ale z divnýho kola stalo jedeno z nej kol, taková moje srdcovka. Prostě mi chvíli trvalo, než jsem tohle kolo pochopil. Než jsem dokázal uznat, že ten kdo ho vymyslel na kole zažil mnohem víc než já. Kombinace velkých obručí, pevné vidlice, řidítek Woodchipper prostě dává smysl. Najednou totiž zjistíte, že nemusíte mít doma dest kol, stačí jedno Fargo. Na cesty, na ježdění do práce, na výlety, na asfalt, do terénu... prostě vezmete Fargo a jedete. Navíc v barvě Gun Metal Gray vypadá zatraceně dobře.

 

Ritchey P-29er

5.února

Tohke kolo vzniklo tak trochu jako oslava Toma Richeyho. Člověka, který stál u zrodu horských kol. Komponety nesoucí jeho jméno zná snad každý, ale trochu se zapomnělo, že Tom byl hlavně rámař. Rámařem je dodnes a na jeho výtvory je pořád radost se koukat, co teprve se na nich svézt.

 

Původní idea při stavbě, byla postavit maximálně jednoduché oku lahodící kolo. Kolo mělo být rychlé, lehké a pohodlné. Volba tak padla na rám P-29er v legendárním nástřiku červená-bílá-modrá. Jedná se o výroční edici rámu, který svou barvou dává vzpomenout na časy Henrika Djernise a Thomase Frischknechta.

 

Ocelový rám z třikrát zeslabovanných trubek Ritchey Logic II s nastavitelnými patkami jsme doplnili o celokarbonovou vidlici Ritchey WCS 29". Představec, řidítka, sedlovka, sedlo, hlavové složení vše nese logo Ritchey doplněné o duhu, označující vrcholnou řadu komponentů WCS. Za zmíňku jistě stojí i zapletená kola WCS Vantage 29". Jsou tuhá, lehká a krásně odvalují. Řadí, brzdí, maká sada Shimano XT, doplněná o páčky řazení XTR.

 

Výsledkem je velmi subtilně vyhlížející bajk s váhou lehce nad 10 Kg, který hned tak nepotkáte. Ač se jedná o pevné kolo, chcete-li rigid bike, je kolo až překvapivě pohodlné. Především zadní stavba z uzoučkých trubiček odvádí perfektní práci.V záplavě karbonu působí tohle kolo jako zjevení a jeho majitel na něj může být právem hrdý.

 

Ritchey Road logic

1.dubna

Nejskloňovanější slovo při této stavbě bylo pohodlí. Pohodlné kolo na dlouhé štreky po českých okreskách. Ty jak známo vypadají jak vypadají, a tak jsme museli vytáhnout z kapsy pár trumfů. Základem je ocelový rám Ritchey logic doplněný o celokarbonovou vidlici Ritchey v barvě rámu. V antracitové metalíze vypadá rámová sada velmi dobře, barva dá krásně vyniknout jemným detailům rámu. Rám i vidlice jsou stavěné pro pláště či galusky do šíře až 28mm. Právě pláště o šíři 28mm mají vedle rámu a vidlice lví podíl na pohodlí, které tako silnička poskytuje. Na notu pohodlí hrají i zahnutá sedlovka Ritchey a sedlo Selle Italia Flite s titanovými lyžinami. O bezproblémové řazení se stará kompletní sada shimano 105 2x11.

 

Salsa Fargo Mustard

15.června

Na začátku této stavby byl požadavek budoucí majitelky na stavbu kola, které by bylo ideální na dlouho cestu terénem i víkendové vyjížďky. Pohodlné, bezproblémové kolo s příznivou váhou, na které lze naložit bagáž, ale můžete s ním vyrazit i na stezky.

 

Jako základ pro stavbu jsme vybrali rám Fargo od Salsa Cycles v barvě mustard, doplněný o pevnou ocelovou vidlici Salsa Firestarter. Proč právě ocel? Je to ideální materiál pro kola cestovatelů – pevná, opravitelná kdekoli na cestách k tomu navíc dobře tlumí vibrace. O pohodlí se tak na rozdíl od většiny kol nestará odpružení, ale materiál rámu a vidlice, pohodlné gripy a sedlo, velká kola o objemné pláště Schwalbe Rapid Rob 2,25“. Rozhodně se nejedná o nějaký kostitřas, navíc díky absenci odpružené vidlice ušetříte skoro kilo živé váhy.

 

Jak už jsem předeslal, hodně jsme cílili na bezproblémovost kola na cestách a jeho možné opravy i mimo civilizaci. To znamená nesmrtelnou hlavovku od Cane Creek, mechanické kotoučové brzdy a kompletní pohon od Sram. Kola jsou napletena na nábojích Salsa využívající průmyslová ložiska. Třešničkou na dortu jsou pak sedlová objímka Salsa Lip-lock a rychloupínáky Salsa z nerezové oceli. Rám ve zvolené velikosti XS pojme dva košíky na lahev, další dva můžete umístit na vidlici Firestarter, která s tímto využitím počítá. Pokud chystáte něco většího, než jen víkendovou akci, stačí na vidlici namontovat držáky Anything cage, přidat beznosičové brašny a hned se bude balit o poznání lépe. Tohle kolo je totiž o tom , že můžete jet kam chcete a nemusí to být vůbec blízko.

 

Fargo. Go far!

 
 

Máte jakýkoliv dotaz k projektům?

Neváhejte nás kontaktovat na telefonním čísle +420 721 977 093.
Nebo jednoduše napište svůj dotaz do následujícího formuláře.